Shaykha Umm Abdillaah, daughter of Shaykh Muqbil bin Hadi al-Wadi’i was asked:

‎باسم الله..

‎هذان سؤالان من سلفيات سمطرى الغربية (فادان-إندونيسيا) نقدمهما إليك يا أماه -حفظك الله ورعاك-:

These are the two questions from the West Sumatra (Faadaan, Indonesia) which we present to you, oh mother (may Allah preserve and observe you):

السُّـــ↶ــؤَال:

‎1) هل لمن قضى صيام رمضان في أيام العشر من ذي الحجة أجران(أجر القضاء و أجر فضيلة العمل الصالح في العشر الأول من ذي الحجة )..؟ الله يجزيك خيرا.
·•◉◈◉◈◉◈◉

1) Is there a double reward [reward for making up the fast of Ramadan and reward for the virtue of a righteous action in the first ten days of Dhul Hijjah] for the one who makes up his missed fast in the ten days of Dhul Hijjah?

JazakAllahu khairan.

الجَــ↶ـــوَابُ:

ليس فيه  ما يدلُّ على أنه  يحصلُ له  أجر القضاء وأجر فضيلة العمل الصالح في هذه العشر.

‎ولكنا نقول:فضلُ الله واسع .

The Shaikha answers:

“There is nothing that proves that a person is rewarded with a double reward – a reward for making up the fast and a reward for doing a righteous action in these ten days. But we say: The bounty of Allah is wide/spacious.

‎📖وقد قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله في«الشرح الممتع»(6/443):
‎لو مر عليه عشر ذي الحجة أو يوم عرفة، فإننا نقول: صم القضاء في هذه الأيام وربما تدرك أجر القضاء وأجر صيام هذه الأيام، وعلى فرض أنه لا يحصل أجر صيام هذه الأيام مع القضاء، فإن القضاء أفضل من تقديم النفل.اهـ

And Shaikh Ibn Uthaymeen (Rahimahullah) said in [Sharh al-Mumti'(6/44)]:

‘If the ten days of Dhul Hijjah or the day of Arafah [enters upon] a person, then we say: make up the fast in these days. Perhaps you will obtain the reward of making up the fast and the reward of fasting in these days, although it is assumed that a person will not obtain the reward of fasting these days along with the obligation. For indeed, making up the [fast] is better than preferring the voluntary actions [over it].'”

·•◉◈◉◈◉◈◉

‎السُّـــ↶ــؤَال:
‎2)هل يوجد نهي في الشرع عن الزواج في أول اليوم من شهر صفر.. ؟ أثابك الله.

2) Is there a prohibition in the Legislation in regards to marrying on the first day of Safar? May Allah reward you.

الجَــ↶ـــوَابُ:
‎لا يجوز اعتقاد كراهية  أو تحريم الزواج  في شهر صفر .
وقد كان أهل الجاهلية  يتشاءمون بصفر  فجاءَ الإسلام  وأبطله .

Shaikha answers:

“It is not permissible to [possess] such disliked belief or to forbid to marry in the month of Safar. The people of pre-Islamic period used to be pessimistic regarding Safar so Islam came and removed it [the practice/belief] .

‎روى البخاري (5717)،ومسلم (2220) عن أبي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لاَ عَدْوَى وَلاَ صَفَرَ وَلاَ هَامَةَ» فَقَالَ أَعْرَابِيٌّ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَمَا بَالُ إِبِلِي، تَكُونُ فِي الرَّمْلِ كَأَنَّهَا الظِّبَاءُ، فَيَأْتِي البَعِيرُ الأَجْرَبُ فَيَدْخُلُ بَيْنَهَا فَيُجْرِبُهَا؟ فَقَالَ: «فَمَنْ أَعْدَى الأَوَّلَ؟» .

It has been reported by Bukhari (5717) and Muslim (2220) on the authority of Abu Huraira (RadhiAllahu Anhu), he said: The Messenger of Allah (Sallallahu Alaihe Wasallam) said: ‘There is no ‘Adwa [contagious disease conveyed without Allah’s permission], no Safar [misfortune in the month of Safar] and no hamah [superstition related to birds]’ A desert Arab said: O Messenger of Allah (Sallallahu Alaihe Wasallam), what about the camels which, when on the sand (desert) look like deers, but when a mangy camel mixes with them they all get infected with mange?” On that Allah s Apostle said, “Then who conveyed the (mange) disease to the first (mangy) camel?”

‎🍂وقد ذكروا ثلاثة أقوال  في المراد بالنفي في(وَلاَ صَفَرَ):

There are three statements mentioned regarding the intent of denying “there is no safar”:

‎▫قيل: إنه شهر صفر، كانت العرب يتشاءمون به ولا سيما في النكاح.

I) It is said: It is due to the month of Safar, people used to be superstitious, especially regarding marriage.

‎▫وقيل: إنه داء في البطن يصيب الإبل وينتقل من بعير إلى آخر.

II) It is said: It is a disease in the stomach that affects a camel that used to infect one camel or another.

‎▫وقيل: إنه نهي عن النسيئة، وكانوا في الجاهلية يُنسئِون، فإذا أرادوا القتال في شهر المحرم استحلوه، وأخروا الحرمة إلى شهر صفر، وهذه النسيئة التي ذكرها الله بقوله تعالى: ﴿فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ﴾ .

III) It is said: It is due to the prohibition from postponing (of a sacred month), people used to postpone (the sacred month) in the pre-Islamic period. When they desired to fight in the month of Muharram, they used to make it lawful and delay the sanctity to the month of Safar. This is the postponing that Allah mentions in His Statement: ‘They make lawful what Allah has forbidden’ [Surah Tawbah, Ayah 37].

‎📖قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله في«القول المفيد»(1/564):والأقرب أن صفر يعني الشهر، وأن المراد نفي كونه مشؤوما أي: لا شؤم فيه، وهو كغيره من الأزمان يُقدَّر فيه الخير ويقدر فيه الشر.اهـ

Shaikh Ibn Uthaymeen (Rahimahullah) [in Qawl al-Mufeed (1/564)] said:

‘And that which is close to what is intended by the month of Safar is to forbid being superstitious: (i.e there is no supersition in it. It is like other time periods which good is decreed in it and evil is decreed in it) “.

‎🍂والشهور كلُّها لا يجوز التشاؤمُ بشيءٍ منها لأن هذا من الطيرة  المنهي عنها .

It is not permissible to be superstitious regarding anything in any month because this is from the bad omen which has been prohibited [in Islam].”

 

[Reference]

Translated by: Abu Abdullah Malik as-Salafi

Edited by: Faisal Ibn Abdul Qaadir Ibn Hassan Abu Sulaymaan