Shaykh Muhammad Ibn Hizaam was asked:

الســــــــــــــؤال الثالث :-

يقول السائل: هل يجوز التعامل مع عملة اسمها عملة البيتكوين، وهي عملة معماة ونظام دفع عالمي إلا أن هذه العملة إلكترونية بشكل كامل تتداول عبر الإنترنت فقط من غير وجود حقيقي أو محسوس لها، وهي عملة رقمية لا مركزية، فهي تعمل دون مستودع مركزي؟

Question:

Is it allowed to deal with a currency called Bitcoin currency? It is a cryptocurrency and global payment system except that this currency is completely electronic. It is traded on the internet only, without a real or tangible presence. It is a digital decentralized currency. It is operates without a centralized depository [so what is the ruling on this]?

الإجــــــــــــابة :-

هذه الشركة لا يجوز التعامل معها فهي شركة وهمية لايُدرى أين أساسها ولا يضمنون لك المال وفيه من الجهالة والغرر الشيء الكثير، فإنه قد يدفع ماله ثم يذهب عليه،- (نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن الغرر ) رواه مسلم عن أبي هريرة رضي الله عنه _ وهي أكل مال بالباطل فربما دفع أموالاً فتذهب عليه ولايجد من يطالبه _ يدفع أمواله عبر الإنترنت أو الكمبيوترات وليس هناك جهة حقيقية يستطيع أن يحاكمها إذا أخذوا عليه الأموال أو صرفوها في جهات محرمة أو تعاملوا بها في الربا _ بل هو نفسه لايدري ماهي المعاملات التي يتعاملون بها، فهي معاملة محرمة من جهات كثيرة _ من جهة الغرر والجهالة ومن جهة أنه يدفع ماله إلى جهة غير معلومة ولا يأمن أن تكون مستخدمة في المحرمات، فأمور كثيرة متعلقة بتحريم هذه المعاملة فلا يجوز التعامل بها، فالواجب الكف فجهالتها من أشد أنواع الجهالات في المعاملات العالمية .

Answer:

“It is not allowed to deal with that company. It is a bubble company whose origin is not known. They do not gurantee you the money [you invest]. In it is obscurity and a lot of gharar [uncertainty] for verily, a person pays his money and then it goes away. [It is reported that]:

نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن الغرر

The Prophet forbade gharar (uncertain transactions)

Reported by Muslim on the authority of Abu Hurairah (may Allah be pleased with him)

It is consuming the wealth [of others] in falsehood. So perhaps a person will pay some money, then it will leave and he will not know who demands it [from him]. He pays money via the internet or computers and there is no real angle which it is possible to rule if they [the company] take money from him or dispose it in impermissible means, or whether they deal with usury. Rather he himself does not know the dealings which they deal with. So it is an unlawful dealing from many angles: from the angle of gharar [uncertainty], the angle of obscurity, the angle of paying his wealth to an unknown party and it is not secure from being used in unlawful things. So the affairs connected to the prohibition of this dealing are many. So it is not permissible to deal with it. Thus, it is obligatory to hold back [from it] because its obscurity is from the most severe types of obscurity in financial transactions”.

Translated by

Faisal bin Abdul Qaadir bin Hassan
Abu Sulaymaan