ماحكم اطالة الامام في الركوع حتى يدرك المتأخر الركعة ؟
الجواب : ذكر العلماء انه يستحب للامام اذا كان راكعا واحس بداخل ان ينتظر قليلا ولاسيما اذا كان هذا الركوع اخر الركعات لكن اشترطوا الا يشق على المأمومين مثل ان يحس بداخل من باب المسجد ، وبين باب المسجد وبين الصفوف مسافة طويلة وهذا الرجل يمشي رويدا رويدا ويشق على المأمومين ان ينتظره ، هنا لاينتظره لأن الذين معه من أول الصلاة أولى بالمداراة من الثاني ولعل أصل هذا في السنة ان الرسول كان يطيل الركعة الاولى في الصلاة من أجل ان يحظر الناس هذا بالنسبة للتطويل ، واصل آخر بالنسبة للتخفيف فقد كان اذا سمع بكاء الصبي اسرع في صلاته مخافة ان تفتتن امه فلهذا اصل في الشريعة بشرط الا يشق على المأمومين وهناك شرط اخر وهو الا يخشى الامام ان يكبر الداخل تكبيرة الاحرام وهو راكع لانه اذا كبر تكبيرة الاحرام وهو راكع صارت صلاته نفلا لافريضة لأن بعض الناس مع السرعة يكبر وهو يهوي بالركوع فهذا لايصح في الفريضة .
(ج2ص35 اللقاء المفتوح رقم 47 سؤال رقم 1147 .)

Summary of Shaykh Al Uthaymeen speech:

1. Some scholars mention it is recommended for the Imam if he is in Rukoo and feels someone has entered the masjid that he waits a little bit.

2. With the condition it’s not hard upon those praying behind him, for example if there is a big distance for the man to walk to catch up and he is slow. Thus, it will be hard upon those already behind the Imam.

3. Perhaps the origin in this is that the messenger sallallahu alaihi wassallam used to elongate the first Rakaa so the people can catch up. As for not making it hard on those behind him, then the origin for that is the narration: if he used to hear a child crying he would rush his prayer

4. There is another condition that the Imam doesn’t fear that the one who came in will enter takbeeratul Ihraam in the state of Rukuu and not in the state of standing because then his obligatory prayer will not be correct.

Summarized by

Majid Jawed Al-Afghanee
Abu Layl